گزارشی از مردم دنیایی عرب
52 بازدید
تاریخ ارائه : 4/7/2014 10:03:00 PM
موضوع: تبلیغ

گزارش ای ازچگونگی تبلیغ  وآسیب های آن درمیان مردم حوزه ی کشورهای عربی

نمی توان از اسلام جهانی رسول خدا صلی الله علیه واله سخن گفت، مگر اینکه اخلاق محمدی مشق زندگی هایمان  باشد ومبلغان این آیین باید فرا محلی ومنقطه ای بیندیشند ورفتار کنند، وهیچ کس را با خود شان مقایسه نکنند ، چرا که  زندگی مخاطب با محیط زندگی مبلغ فرق زیادی دارد

 شاید به گزاف نباشد اینکه بگویم، مهمترین یافته های علمی واموزهای اخلاقی اسلام محمدی، به بخش قابل توجهی از مخاطبان در نقاط  مختلف دنیا، وبرخی از مسلمانان نرسیده است ودر بسیاری از جاها هیچ تصوری (نه نفیا ً ونه اثباتا ً ) نسبت به مکتب پر افتخار وغنی اهل البیت ندارند واسفبارتر اینکه نگاهی متعبدانه، نسبت به انچه که غرب واستکبار برایشان ،از مکتب اهل البیت املاء کرده اند.، وجود دارد. پس باید حدیث{ کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم } را آویزه ی گوشمان کنیم، تا هدفی از اهداف اسلامی را جلوتر برده باشیم واین موضوع مستلزم یک سلسله خصوصیات فردی در مبلغ است که درتبین مثالهای مختلف توضیح داده می شود ومهمترین آن خصوصیات، شناخت کامل از مردم کشورهای هدف تبلیغ وجود داشته باشد .

همینطور که می دانید کشورهای عربی در چند قرن اخیر چیزی  از استقلال را تجربه  نکرده اند ووتعامل با مردم این مناطق، مستلزم اطلاع داشتن از شرایط حساس روانی انهاست

.در ابتدا نباید به ناهنجاریهای اخلاقی وفرهنگی وتعاملی مردم این کشورها کوچکترین واکنش سلبی نشان داد

هر ملتی یک نوع اخلاقیاتی دارد که نزد مردم ان منقطه این امور ناهنجاری به حساب نمی اید ومثالهای انها واضح است (مثل آروغ زدن ،پا دراز کردن درمقابل جمع ،دراز کشیدن در مقابل متکلم و...)

در ادامه تعامل هایمان با این گونه از افراد باید بحث روانی ذکر شده را رعایت کنیم و احساس غرور اسلامی را درفرزندان این امت ( بخاطراحساس باخت کردن ناخود اگاهی ناشی از عدم استقلال سیاسی واجتماعی) بالا ببریم به طور مثال درمعرفی پیشرفت های کشور عزیزمان ایران با زیرکی کامل به طوری که به هیچ وجه  قومیّت مطرح نشود تا اعتماد مخاطب راجلب کنیم وفقط از مسلمان بودن وغرور فراگیر مسلمانان درجهان اسلام و دنیا باید اظهار نظر کرد ونظر مخاطب رابه حقیقت  جلب کرد بطور مثال باید ازالفاظی همچون امت اسلامی یا جهان اسلام  یا فرزندان مسلمین و.... استفاده کنیم تا اینکه او احساس باخت و سر افکندگی نکند بلکه برما لازم است احساس مشارکت در نایل شدن به این افتخارات علمی را به عنوان یک مسلمان در او ایجاد کنیم تا او احساس برنده شدن پیدا کند

و این نوع تعامل اثربحث و کلام مارا  روشن می کند  به طور مثال اگر مخاطب ما  درخواست ملاقات دوم کرد می توان متوجه شد که بحث اثر مطلوب خود راگزاشته است ومی شود برای چنین شخصی وقت صرف کرد

باید احساس تکریم شدن وافتخارکردن  دراو ظاهر شود درحین پرداختن به موضوعاتی که به قاطبه مسلمین مربوط می شود .باید همیشه به دو نیمه لیوان نگاه کنیم تا بتوانیم تعاملی بهتر داشته باشیم

 برخلاف مردم ایران مردم کشور های دیگر یک غرور کاذب شخصیتی دارند که نباید در این جور تعامل ها ما را از هدف اصلی باز دارد بلکه باید پلی بشود که ما را نایل به اهدافمان بکند بلکه یک مبلغ زیرک باید اذعان به غرور کاذب مخاطب خود داشته باشد تا به  اقرار واذعان او در امور اصلی که تنها هدف اوست مواجه شود باید دقت کرد که مخاطب شخصیت کاذب خود را به فراموشی می سپارد چون که دروغ بیش نیست وشیفته حقیقت روشن شده برای او می شود

 در این قسمت مثالهای از مردم برخی کشورهای عربی بررسی می شود تا موضوع وضوح خاص خودش را پیدا کند، به طور مثال مردم مصر مردمی هستند که احساس می کنند، تمدن وعقلانیت با انها شروع شده است وانها بدان معنا داده اند

 در این موقعیت، باید مبلغ از عقلانیت او بگوید وتعریف و تمجیدی ازاو، ومردم کشورش بکند تا که، دربحث کردن از اموری که استدلال عقلی صرف است ،انصاف مخاطب خود را فعال کرده باشد واوحقیقت را  بپزیرد، وکرنش نسبت به حق وحقیقت داشته باشد.

 مثالهای زیادی درعقاید شیعه امامی، دراین قبیل وجود دارد.به طور مثال  عصمت انبیاء واوصیاء،

 ویا اینکه عکس این موقعیت را(حس حقارت وضعف اجتماعی ) ما می توانیم در کشورهای عربی شمال قاره افریقا مشاهده بکنیم، که اغلب مردم انها سیاه پوست هستند ودر اغلب موارد، اینگونه افراد یک ضعف هویّتی و شخصیتی دارند، در مقابله  با انها باید از همان جایی که احساس ضعف برایش جلوه می کند، شروع کرد ،واو را بالا برد به طور مثال با مطرح کردن یک گزارش پزشکی نسبت به بدن سیاه پوستان می توان شروع کردوان این است که   بهترین های در بدن انسان چیست؟ او را به بهترین وجود زنده که کمترین صدمه را دربین انسانها  می بیند معرفی کردیم ( مضمون ان گزارش این است که بهترین پوست، تیره ترین انهاست.  بهترین دندانها، سفیدترین انها است.  قوی ترین بدنها را، سیاه پوستان دارد. اولین های ورزش دنیا دراغلب موارد سیاه هستند. کمترین سرطان بوست، درمیان سیاه پوستان است کمترین ضعف چشم ،در میان انهاست بهترین عقلها، در بدنهای سالم است  و.........با این گزارش های پزشکی مجلات  دنیا از همان نقطه ضعف،او را به بهترین انسانها از نظر جسمی وعقلی  معرفی کردیم واین فرصت را پلی برای رسیدن به  هدف اصلی یمان قرار می دهیم و به طور مثال، شروع به تبین این موضوع می کنیم ، استعمارواستکبارغرب  این را فهمیده است وشما را در ورزش وموسیقی، منحصر کرده اند این تمجیدها وتعریف ها شخصیت اجتماعی اورا، در نزد خودش بالا می برد وبعد از ان نسبت به کلام عقلایی ما، تعصب را کنار می زند وان را قبول می کند و همسوبا نظر ما میشود

به طور مثال در مواجه با مردم کشورهای خلیج می توان، این جور شروع کرد، که شما در اکثر موارد  بضاعت مالی خوبی دارید، و خوب می خورید ، وتغذیه خوب در سالم بودن بدن  تاثیر مستقیم دارد ،باساختن یک ملازمه ساختگی وعرفی انها را، صاحبان عقولی  معرفی می کنیم که ازتعصب بدوراند واندیشه منطقی را قبول می کند واینچنین به اهداف خودمان نایل می شویم

 همیشه در جذب اشخاص باید یک چیزی را پیشکش بکنیم تا طرف مخاطب مجذوب شود این هدیه همیشه نباید مالی باشد بلکه اکثراوقات  هدیه های ما باید معنوی باشد می توانیم با اعلان شخصیت متصورمان از مخاطب اورا مجذوب کلام خود بکنیم و در برخی از امور با نظر خودمان، همسو ویکسان کنیم و در مقابل این دوستی ها، باید استکبار وغرب را تنها مشکل حقیقی عالم بشریت معرفی کنیم وشیعه هراسی راکه  نقسه انها برای پاره پاره کردن بدنه جهان اسلام است تبین کنیم همیشه از دریچه ای که او می خواهد وارد بحث بشود وارد بحث وکلام بشویم واگر ان بحث نیازبه مقدماتی داشت  وعده بحث ان موضوع را، پس ازطی شدن یک سری از اموربه او بدهیم واز همه مهم تر اینکه شیعه را مذهب پنجم مسلمین معرفی وتبین کنیم که پدافندی، در برابر حربه غرب ووهابییون، نسبت به تکفیرشیعه ، باشد 

در پایان لازم بذکر می دادم که بگویم این گزارش ناچیز برگرفته از تجربه شخصی بنده ودیگر عزیزان ودوستان بوده است که با مردم این مناطق گفتگو های  داشته اند که با کمی تامل روی نوشتارهای انها واخلاقیاتشان می توان به انها رسید                                                                                                         

باتشکرمقداد درگاهی